US

US

Thursday 14 January 2016

Bila di'review' , kite plak kene lenting


Isu blogger review nie.. rasanya dah lama da bermain di media sosial.. ada yang katakan review nie kekadang boleh berniat untuk menghancurkan/menjatuhkan..

ada juga yang berpendapat review berbayar.. blogger bersikap tidak jujur dengan memaparkan bende yang best-best sahaja... bile pegi tengok.. non-hadoooo..

PENDAPAT

berbalik kepada review, pembaca kena faham.. apa yang diutarakan oleh penulis adalah pendapat peribadi sahaja... tidak merangkumi situasi secara amnya... kirenyer macam ini.. bagi saya tempe adalah makanan yang tidak sedap.. haa.. nie bercanggah dengan orang lain.. maklum la.. tekak selera lain.. begitu juga dengan review..

GOOD VS BAD

review nie.. ada 2 jenis yang paling typical.. good or bad.. tu je.. kalo nak good2 aje.. tidak la dinamakan review.. itu PROMOTE dik oiii.. walaubagaimana pon.. ini tidak bererti penulis berhak terus menghentam sesuatu dengan atas dasar pengalamannya tersendiri.. ambil maklum kita manusia biasa.. mesti ada cacat cela dimana-mana yeee..


selaku penulis... seharusnya kita mulakan dengan pujian dahulu atas usaha kedai/movie/tempat/benda/dll telah dijalankan.. walaupun bende dipuji hanya satu dua.. yang nak komen tu 166856665 pointnyerrr... kite kene paham adat manusia sentiasa dimakan dengan puji-pujian.. lepastu.. baru la kite terangkan ape yang perlu diperbaiki..

PROFESSIONALISM

kite kene jaga kedua-dua pihak baik pon penulis atau situasi tu.. jangan sebab ko anti dengan pihak A.. terus kaw2 ko hentam.. kene beringat sepahit-pahit hempedu.. tu pon berhasiat tauuu.. bile review berbayar pon kite kene terangkan ape konsep yang diutarakan.. tu pon dah ada element berat sebelah kan.. sebab berbayar.. namun tugas kite untuk menyampaikan meseg kepada pembaca..

maka, sebagai pembaca.. jadi la smart skit.. kalo orang review kedai tu bad.. kite kene rasai sendiri kenapa kedai tu terukkk... kalo orang puji melambung macam dilwale.. korg kene.. alami sendiri kenapa best.. dua-dua tak rugi.. sebab selera orang lain2 ye.. kalo moderate ? CK pikir jugak banyak kali.. hahaha..


apa-apa pon.. yang kene kritik tu.. terima la.. ad orang kritik dan boleh diperbaiki lagi.. be humble k..
ini idok.. lagi menyindir ade la...

BOOOOOOOOOOOOOOOOO


No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

.